Reizen naar Morgen-visie

icoon-visie-1

De wereld en ook ‘het toerisme’ veranderen razendsnel. En wij moeten mee: ons aanpassen en heruitvinden. Op zoek naar de juiste ingrediënten voor een nieuwe/betere toekomst voor toerisme. We nodigden de sector aan de hand van een paar prangende vragen uit om mee na te denken over de evolutie van toerisme. En te durven om de gangbare mening en aanpak in twijfel te trekken.

Welk verhaal schrijf jij?

We vroegen ons af, als we reizen naar morgen, hoe dat zou zijn. Welk Vlaanderen we willen tonen en bezoeken. Welk Vlaanderen we willen zijn. Wel, eigenlijk zagen we het al gebeuren bij de herdenking van de Groote Oorlog in Flanders Fields. Het is een verhaal van een bestemming die op zoek gaat naar kansen om te floreren. Het is een verhaal waarin bewoners, bezoekers en ondernemers een gezonde balans zoeken en vinden.

Lindeboom

RNM de Linde

We kozen de lindeboom als beeld voor de Reizen naar Morgen-gedachte, omdat het evenwicht tussen wat bewoners, bezoekers en ondernemers belangrijk vinden, en wat de ziel van een plek vraagt, organisch van aard is. Dat evenwicht kan, net als een boom, groeien of sterven, waardoor gemeenschappen bloeien of uiteenvallen. Uit heel wat verhalen van praktijkervaringen leerden we wat er gebeurt als mensen zich openstellen voor de positieve kracht van reizen en hoe die kracht gemeenschappen kan doen ontluiken.

Wie je bent, hoe je naar je omgeving, buur of gast kijkt, heeft vooral te maken met de verbinding die je al dan niet bewust opzoekt. Die wil tot verbinding is sterker als er evenwicht is. En de wil tot verbinding zorgt op zich ook voor meer evenwicht, zodat een gemeenschap opnieuw in zijn kracht komt te staan en kan bloeien.

➔ Lees meer over de lindeboom in het Reizen naar Morgen-magazine

Beleid

@ Christophe De Muynck

Met ons beleid willen we de positieve kracht van toerisme op een duurzame manier versterken, zodat Vlaanderen kan bloeien als een innovatieve, inspirerende en kwalitatieve bestemming die meerwaarde biedt voor bewoners, ondernemers, bezoekers en alle betrokkenen. De Vlaamse aanpak was en is vernieuwend en ambitieus. Net als de manier waarop we onze visie en het beleid de afgelopen tijd in de praktijk hebben gebracht.

➔ Download de beleidsnota toerisme 2019-2024

Toerisme Vlaanderen aan de slag

Kernthema’sPilootprojecten
Binnen onze zes verschillende kernthema’s blijven we focussen op verhaallijnen die Vlaanderen breed worden uitgewerkt. Daarbij staan de plaats, de mensen en activiteiten centraal. Met verschillende pilootprojecten voert Toerisme Vlaanderen directe investeringen uit om een hefboom te creëren voor onze zes kernthema’s en om zowel experimenteren als inspireren mogelijk te maken.
Post-covid
Bij de relanceoproepen waren de principes van Reizen naar Morgen een van de criteria om steun toe te kennen. Post-covid zien we meer dan ooit de openheid, het draagvlak en het engagement om Reizen naar Morgen in te bedden in alles wat we doen, en dit niet enkel intern, maar ook internationaal uit te dragen.

Blijf op de hoogte

Wil je meer weten over Reizen naar Morgen, met mensen uit de toeristische sector in gesprek treden of zelf jouw ervaringen delen? Word lid van de Reizen naar Morgen-community op Facebook.