De wereld en ook ‘het toerisme’ veranderen razendsnel. En wij moeten mee: ons aanpassen en heruitvinden. Op zoek naar de juiste ingrediënten voor een nieuwe/betere toekomst voor toerisme. We nodigden de sector aan de hand van een paar prangende vragen uit om mee na te denken over de evolutie van toerisme. En te durven om de gangbare mening en aanpak in twijfel te trekken.
Welk verhaal schrijf jij?
We vroegen ons af, als we reizen naar morgen, hoe dat zou zijn. Welk
Vlaanderen we willen tonen en bezoeken. Welk Vlaanderen we willen zijn. Wel,
eigenlijk zagen we het al gebeuren bij de herdenking van de Groote Oorlog in
Flanders Fields. Het is een verhaal van een bestemming die op zoek gaat naar
kansen om te floreren. Het is een verhaal waarin bewoners, bezoekers en
ondernemers een gezonde balans zoeken en vinden.
Lindeboom
We kozen de lindeboom als beeld voor de Reizen naar Morgen-gedachte, omdat
het evenwicht tussen wat bewoners, bezoekers en ondernemers belangrijk vinden,
en wat de ziel van een plek vraagt, organisch van aard is. Dat evenwicht kan,
net als een boom, groeien of sterven, waardoor gemeenschappen bloeien of
uiteenvallen. Uit heel wat verhalen van praktijkervaringen leerden we wat er
gebeurt als mensen zich openstellen voor de positieve kracht van reizen en hoe
die kracht gemeenschappen kan doen ontluiken.
Wie je bent, hoe je naar je omgeving, buur of gast kijkt, heeft vooral te maken met de verbinding die je al dan niet bewust opzoekt. Die wil tot verbinding is sterker als er evenwicht is. En de wil tot verbinding zorgt op zich ook voor meer evenwicht, zodat een gemeenschap opnieuw in zijn kracht komt te staan en kan bloeien.
Met ons beleid willen we de positieve kracht van toerisme op een duurzame manier versterken, zodat Vlaanderen kan bloeien als een innovatieve, inspirerende en kwalitatieve bestemming die meerwaarde biedt voor bewoners, ondernemers, bezoekers en alle betrokkenen. De Vlaamse aanpak was en is vernieuwend en ambitieus. Net als de manier waarop we onze visie en het beleid de afgelopen tijd in de praktijk hebben gebracht.
Binnen onze zes verschillende kernthema’s blijven we focussen op verhaallijnen die Vlaanderen breed worden uitgewerkt. Daarbij staan de plaats, de mensen en activiteiten centraal.
Met verschillende pilootprojecten voert Toerisme Vlaanderen directe investeringen uit om een hefboom te creëren voor onze zes kernthema’s en om zowel experimenteren als inspireren mogelijk te maken.
Post-covid
Bij de relanceoproepen waren de principes van Reizen naar Morgen een van de criteria om steun toe te kennen. Post-covid zien we meer dan ooit de openheid, het draagvlak en het engagement om Reizen naar Morgen in te bedden in alles wat we doen, en dit niet enkel intern, maar ook internationaal uit te dragen.
Blijf op de hoogte
Wil je meer weten over Reizen naar Morgen, met mensen uit de toeristische sector in gesprek treden of zelf jouw ervaringen delen? Word lid van de Reizen naar Morgen-community op Facebook.
Deel dit artikel
Ontdek de laatste updates en activiteiten.
Beheer cookie voorkeuren
Wij gebruiken cookies om de website en onze diensten te optimaliseren. U kan onze cookie verklaring hier nalezen.
Functionele cookies
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke, uitdrukkelijk door de gebruiker gevraagde dienst mogelijk te maken, of met als enig doel de verzending van een communicatie via een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke, uitdrukkelijk door de gebruiker gevraagde dienst mogelijk te maken, of met als enig doel de verzending van een communicatie via een elektronisch communicatienetwerk.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme, statistische doeleinden. Zonder medewerking van uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij kan de informatie die voor dit doel wordt opgeslagen of opgevraagd normaalgezien niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen aan te maken voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker te volgen op een website of op verschillende websites voor soortgelijke marketingdoeleinden.