,

De rijkdom van lokaal

De zomer van 2020. Dorp.

Hoe lokaal investeren de wereld beter maakt

Ongeacht wat je reisbestemming ook is, bewust kiezen voor de korte keten ondersteunt de lokale economie van die plek. Hoe ‘hoger’ je boekt (bijvoorbeeld op een buitenlands webplatform), hoe minder geld er uiteindelijk terecht komt bij de lokale ondernemer. Iedere schakel moet er iets aan verdienen, dus wordt er bij elke tussenstap marge ingehouden. Dit bewustzijn is sterk gegroeid sinds COVID19. Uit een onderzoek van de hogeschool Thomas More blijkt bijvoorbeeld dat 28% van de Belgen bewust kiest voor een vakantie in eigen land om de lokale ondernemers te steunen.

‘Als het groeiend bewustzijn voor de korte keten (hoeveproducten, boerenmarkten, …) blijft stijgen, krijgen we binnenkort bij een overnachting allemaal een ontbijt met bio-eitjes, artisanale confituur, seizoensfruit uit de buurt, … Heerlijk.’

Steun lokaal

“Inzetten op de korte keten”, is de duidelijke boodschap van UNIZO-topman Danny Van Assche. Dat betekent concreet dat we zo veel mogelijk lokaal moeten denken. “Lokaal investeren werkt gunstig voor het klimaat, want hoe korter de keten, hoe minder transport. Maar ook op economisch vlak komt het ons allemaal ten goede. Je behoudt de lokale tewerkstelling, ondersteunt het lokaal ondernemerschap en de eigenheid van de plek.”

‘België heeft het meest dichte spoorwegnetwerk ter wereld, met meer dan 3.500 kilometer aan treinverbindingen. De trein is altijd een beetje reizen.’

Wat je geeft, krijg je terug

Lokaal reizen en winkelen is investeren in de toekomst. De kans is groot dat een lokale ondernemer zijn winst opnieuw investeert in producten of diensten in eigen land. En dat is nog lang niet alles. “Dorpskernen floreren wanneer lokale winkels zich herstellen”, meent Van Assche. “Lokale bedrijven zorgen voor een stuk authenticiteit. Ze kunnen misschien niet altijd concurreren met prijzen van buitenlandse producten, ze doen dat wel op het vlak van dienstverlening, creativiteit, begeleiding, ervaring en persoonlijke service.” Uit onderzoek blijkt dat ook toeristen deze vorm van ‘echtheid’ zien als meerwaarde voor hun reis. Axel Smits, topman van het consultancybureau PwC, pleit ook mee voor kwaliteit en duurzaamheid: “Als mensen naar België komen, willen ze authenticiteit.”

‘Het nieuwe toerisme ondersteunt de culturele identiteit van een plek en heeft aandacht voor lokale ambachten.’

Samen sterk

De afgelopen tijd ontwikkelde zich een grote golf van solidariteit. De consument doet steeds meer moeite om uit te zoeken waar men best lokaal shopt. Ook lokale ondernemers bundelen hun krachten om zo de best mogelijke lokale beleving aan te bieden en stampten een aantal mooie initiatieven uit de grond.

‘Respect voor de omgeving betekent ook op een andere manier nadenken over watervoorziening, zwembaden, … Misschien wordt een zwemvijver wel de nieuwe luxe.’

Deel dit artikel