,

Het nieuwe reizen vraagt om nieuwe symbolen

Steeds meer mensen reizen op een andere manier. Toch zien we dit niet vertaald in de symbolen van de sector. Als we op een andere manier gaan reizen, dan hebben we ook een andere beeldtaal nodig. Dat beaamt trendwatcher Rik Vera: “Als ik een auto of koelkast koop, dan moet die aan bepaalde normen voldoen. Je ziet meteen of het een A-, B-, C-, D- of E-koelkast is in zijn verbruik, want heel veel kosten zijn verborgen voor het ‘blote oog’”, legt hij uit.

Ook nutriscores op voeding helpen de consument vandaag bewust te kiezen. De symbolen in reisgidsen, die altijd in functie van het comfort van de reiziger stonden (Is er een zwembad aanwezig? Is er parkeerplek voor de deur?) zouden dus best ook aangevuld worden met nieuwe symbolen. “Als mijn reizen kleuren zouden krijgen, bijvoorbeeld ‘rood’ voor een reis met grote ecologische impact of ‘groen’ voor een milieuvriendelijke trip, kan ik een betere afweging maken.” De keuze ligt dus nog altijd bij de consument, maar het kiezen gebeurt wel bewuster. Niet alleen de reiziger, maar heel de toeristische sector krijgt hierdoor een zichtbare verantwoordelijkheid. De sector moet dan communiceren over de kost van het gebruik van onze natuur, de drukte of overlast op een buurt, …

Deel dit artikel