,

Gaan we naar het oude of naar het nieuwe normaal?

Rik Vera

Rik Vera is opinieleider en keynotespreker met meer dan 20 jaar ervaring in sales, marketing en innovatie. Hij richtte samen met zijn businesspartners nexxworks op, dat bedrijven inspireert om radicaal te innoveren en zo relevant te blijven in de Day After Tomorrow, zoals de titel van zijn boek luidt.


Komt er een shift naar meer duurzaamheid, innovatie en balans?

Rik Vera: “Ik denk dat we allemaal al wisten dat ons economisch ecosysteem, dat gestoeld is op oneindige groei, op termijn niet haalbaar zou blijven. En dat het vroeg of laat, en dat moment komt dichterbij, op zijn einde zou lopen. Er doken al verschillende signalen op, ook vanuit heel ouderwetse clubs en vanuit CEO’s, dat we moesten nadenken over een ander economisch model, met een ander type waardecreatie, niet meer gedreven door ‘meer meer meer’. Nadat er met corona een grote meteoriet ingeslagen is, gaan we die ‘oude’ bedrijven toch niet terug tot leven wekken, zoals dinosaurussen, waarvan we weten hoe het afgelopen is? Het grote probleem is dat het nieuwe normaal niet ergens in een kamertje zit te wachten. We kunnen het er dus niet gewoon uithalen en zeggen: ‘Oké, we gaan niet naar het oude normaal, maar naar het nieuwe.’ Want dat nieuwe normaal bestaat nog niet. We zullen het moeten maken. Dat vraagt verbeeldingskracht, moed, doorzettingsvermogen en experimenteren. Allemaal dingen die niet voor de hand liggen. Dus is het veel makkelijker om te hopen dat we terug naar het oude normaal kunnen. Mensen zijn heel goed in zien wat er is, maar slecht in het bedenken van wat er nog niet is. Toch zijn er in het verleden al een aantal goede signalen onstaan. Die moeten we nu echt grijpen, vastzetten, uitvergroten en aan elkaar koppelen, samen met iedereen die daarin gelooft. Op een bepaald moment is de eeuwige groei bereikt, dan klapt het model in elkaar.”

Kunnen ondernemers zelf het verschil maken?

Vera: Ik heb heel veel vertrouwen in een pak van onze bedrijfsleiders, die écht bewust bezig zijn met mens en planeet. Er komen er steeds bij, want ze steken elkaar aan. Het is een positief virus dat rondgaat. Je hebt een aantal ‘superbesmetters’ en je hebt een aantal mensen die besmet worden. Je hebt CEO’s for climate en CEO’s die werknemers echt als mensen zien en dus anders met hen omgaan. Dat integreren en daar heel actief mee bezig zijn, met zo weinig mogelijk impact op de planeet, die goodwill is duidelijk aanwezig bij heel veel bedrijfsleiders.”

Rik Vera © Marco Sweering

Welke creativiteit moeten we meer inzetten?

Vera: “Deze coronaperiode is een snelcursus ‘online matchen met offline’. We hebben nu gezien dat het geen twee aparte werelden zijn, maar dat de oplossing zit in de samensmelting ervan. Airbnb pakt dat heel slim aan. Iedereen die een Airbnb uitbaat, is eigenlijk werknemer van Airbnb. De quality controllers zijn de gebruikers van Airbnb. Een heel pak mensen doet dus werk voor hen, zonder dat ze voor hen werken. Misschien kunnen ook handelaars, winkeliers, de toeristensector meer nadenken over: ‘Hoe kunnen we onze consument inzetten als sales- en marketingafdeling en hoe voor een gedeelte als infrastructuur?’ In plaats van alles zelf te doen voor de consument, kan je hem meer deelgenoot maken en aan cocreatie doen. Ik hoop op dat soort creativiteit. Maar Airbnb en Uber zijn van een heel mooi concept afgegleden naar iets wat ook gedicteerd wordt door die groei-economie. Hun oorspronkelijk gedachte ‘door mensen, voor mensen’ strookt niet meer met wat ze vandaag zijn.”

Hoe kunnen we dat ander type vakantie sexyer maken?

Vera: “We moeten dit moment aangrijpen om een ander type reizen op een fijne, positieve, emotionele, verbindende, geëngageerde manier aan mensen voor te stellen. Dat kan door mensen het aan elkaar te laten vertellen. Gebruik de Tesla-, Airbnb-, Spotify-, Facebook- en Uber-truc van de eerste jaren. Zij hebben bij wijze van spreken nooit reclame moeten maken, omdat de gebruikers de beste sales- en marketingafdeling ooit waren. Het werd aan mekaar verteld. Op zoek gaan naar enkele influencers zal niet volstaan. Het is veel impactvoller als je buurman enthousiast zegt: ‘Ik ben daar geweest. Het was echt de moeite, moet je ook eens doen met je kinderen.’ Waarom gaan mensen naar de Caraïben? Om indruk te maken op andere mensen die nog niet naar de Caraïben geweest zijn, en niet zozeer voor zichzelf. Dat moeten we met ‘lokaal’ beginnen doen. In de plaats van ‘we kunnen niet internationaal gaan, dus we gaan even lokaal en zullen Vlaanderen wat ontdekken moeten’, willen we evolueren naar: ‘Wow, ik heb dit en dat ontdekt en het is nog dichtbij ook. Ik moet het vliegtuig niet nemen, belast het milieu niet en steun het lokale!’ Die positieve vibe zou ik hier heel graag willen.”

Hoe meten we het best of we duurzaam bezig zijn?

Vera: “Als je een koelkast koopt, moet die aan bepaalde normen voldoen. Je kan zien of het een A/B/C/D/E-koelkast in verbruik is. Maar voor andere producten bestaat die reglementering niet. Het zou ook voor een reis kunnen werken. Stel dat je naast de prijs meteen ziet wat de impact van je reis op de planeet zal zijn, dan ga je er misschien twee keer over nadenken. Op de CO2 van je auto word je al belast. Dat hebben we intussen aanvaard. Waarom zouden we niet belast kunnen worden op het soort reizen dat we boeken? Want die hebben dezelfde impact als auto’s. Boek je een A-reis dan betaal je geen toeslag, net zoals bij een groene auto. ‘Belasting’ is een besmet woord, maar betekent eigenlijk: ‘Je draagt bij aan het welzijn van je land. Mensen moeten duidelijker te zien krijgen waarvoor ze belastingen betalen. Ik denk dat we na de coronacrisis niemand moeten vertellen dat het noodzakelijk is om belasting te betalen voor goede gezondheidszorg.”

Uitgelichte afbeelding © 2018 Illias Teirlinck

Deel dit artikel