Summit 2019: Workshops

Anders denken, anders handelen − Workshops

Donderdag 12 september: 14u30−16u00.
Vrijdag 13 september: 13u30−15u15.

In 9 inspirerende workshops gaan we tijdens de Reizen naar Morgen-summit dieper in op een aantal specifieke thema’s rond de toekomst van het toerisme. Deze topics staat op het programma:

  • Wegwerken van drempels: ‘Hoe kan je vanuit authentiek gastheerschap drempels verlagen om zo te komen tot een florerende bestemming?’
  • Mobiliteit: ‘Wat kunnen we doen om te komen tot een duurzame recreatieve mobiliteit in een florerende bestemming?’
  • Evenementen: ‘Hoe kunnen evenementen bijdragen aan een florerende bestemming?’
  • Conferences: ‘How can a congress be a catalyst for a flourishing destination.’ (in English)
  • Krachtige verhalen en toeristische producten, belevingen en diensten: ‘Hoe kunnen krachtige verhalen en Vlaamse toeristische producten, belevingen of diensten bijdragen aan een florerende bestemming?’
  • Logies: ‘Hoe kunnen logies bijdragen tot een florerende bestemming en bijgevolg tot een florerende gemeenschap?’
  • Onderzoeken en meten: ‘Hoe kunnen we florerende gemeenschappen en bestemmingen onderzoeken en meten?’
  • Ondernemers en investeerders: ‘Hoe kunnen investeerders en ondernemers bijdragen aan een florerende bestemming?’
  • Ontmoetingen tussen bewoners en bezoekers: ‘Hoe kunnen ontmoetingen tussen bewoners en bezoekers bijdragen aan een florerende bestemming?’ / ‘How can encounters between residents and visitors make a valuable contribution to flourishing destinations?’ (in Dutch and English)

Inschrijven voor de workshops van jouw keuze doe je bij aankomst op de Summit op donderdagochtend 12 september. Met het oog op een vlot verloop van de registraties willen we je vragen om alvast te bekijken welke sessies je het meest interesseren. Het aantal plaatsen per workshop is beperkt tot circa 20 of 30, dus wees er op tijd bij om aan te melden. Om iedereen de kans te geven zijn of haar favoriete workshop(s) bij te wonen en twee verschillende topics te kiezen, herhalen we het programma van donderdag nog een keer op vrijdag.

Hieronder vind je een korte omschrijving van de inhoud van de sessies. De workshops zullen overwegend in het Nederlands verlopen, behalve de workshop rond congressen waarbij de voertaal Engels is.

Workshop ‘Hoe kan je vanuit authentiek gastheerschap drempels verlagen om zo te komen tot een florerende bestemming?’

Vakantie hoort bij ‘thuiskomen‘. Maar hoe creëer je dit gevoel bij vakantiegangers? Het is meer dan vriendelijk zijn, glimlachen en bereidwillig ingaan op elk verzoek. De authenticiteit van de gastheer is hierbij van essentieel belang. Die moet voortkomen uit een gevoel van trots. Je houdt van je eigen plek en wil dat gevoel graag delen met anderen.

Tijdens deze workshop willen we de praktijk van het oprecht gastheerschap onder de loep nemen en tastbaar maken. We laten enkele experts aan het woord en creëren de mogelijkheid om leerrijke ervaringen uit te wisselen.

Marc Colpaert

Cultuurfilosoof, mede-oprichter van en voormalig docent bij CIMIC, Centrum voor Intercultureel Management en Internationale Communicatie. Hij is gespecialiseerd in interculturele ontmoetingen en deelt zijn inzichten met ons. Auteur van het boek ‘Tot waar de beide zeeën samenkomen. Verbeelding, een sleutel tot intercultureel opvoeden’.

“Als ik jou niet had ontmoet, was ik mijn eigen ‘zelf‘ niet zo tegengekomen.”

Img
Marc Colpaert © Kristof Ghyselinck

Hilde De Laet

Visitor services en marketing manager bij Hidrodoe. Hilde zorgt ervoor dat alle bezoekers van Hidrodoe een fantastische beleving ervaren en oprecht gastvrij worden ontvangen. Zowel aan de balie als in de winkel en het café. Daarnaast nodigt Hilde, via marketingcampagnes, de mensen uit om Hidrodoe te bezoeken.

Verbind je Verhaal.

Img
Hilde De Laet

Kathleen De Meyere

Gastvrouw van B&B Altijd Genieten in Moerkerke, Damme. Kathleen is van opleiding verpleegkundige. Wat tot 2008 een loods was van haar overleden echtgenoot is ondertussen omgebouwd tot een stijlvolle B&B. Aanpassingen zijn subtiel geïntegreerd om zo een optimaal ‘thuis’ gevoel te creëren voor elke gast. Altijd Genieten heeft het toegankelijkheidslabel A+ en daarnaast biedt Kathleen zorg op maat aan.

Verbind je Verhaal.

Img
Kathleen De Meyere

De moderators zijn Jeroen Marijsse en Gudrun Willems, netwerkverbinders van Iedereen Verdient Vakantie.

“Make it happen” is hun dagelijks motto. Met veel kennis van en vertrouwen in de bijdrage die netwerkleden kunnen leveren, zijn ze op zoek naar ‘flow’ in de samenwerking tussen de netwerkleden. Nieuwsgierig en gastvrij. Ze luisteren vooral en hebben affiniteit met wat er praktisch op de werkvloeren gebeurt, ze nemen altijd de praktijk als uitgangspunt.

Binnen het netwerk Iedereen Verdient Vakantie leren partners elkaar kennen en ontdekken ze hoe ze kunnen bijdragen aan de gezamenlijke doelstelling ‘Iedereen Verdient Vakantie’. Ze wakkeren het vuur aan en creëren vruchtbare grond voor nieuwe initiatieven.

Img
Jeroen Marijsse
Img
Gudrun Willems

Workshop ‘Wat kunnen we doen om te komen tot een duurzame recreatieve mobiliteit in een florerende bestemming?’

In deze workshop delen we een reeks tips & tricks en goede voorbeelden voor de toeristische sector en de overheid op vlak van (duurzame) mobiliteit en toerisme en recreatie. Dat doen we aan de hand van een toelichting over de watertaxi in Antwerpen en wat deze (naast zijn functie voor het woon-werkverkeer) kan betekenen voor de recreant of toerist. Ook laten we Alex Ternier van Provinciedomein De Schorre aan het woord.

Aansluitend gaan we over naar het interactieve gedeelte van de workshop. Daarbij praten we met de deelnemers over vragen als “Wat doe je zelf al op dit vlak?”, “Wat zou je kunnen doen?”, “Wat zijn mogelijke drempels?” en “Wat ontbreekt er nog om hiermee aan de slag te gaan?”.

Mobility expert Bart Busschaert treedt op als moderator tijdens deze workshop.
Bart werkte van 2002 tot 2007 als projectmanager mee aan de lancering van cambio autodelen in België. Van 2007 tot 2012 werkte hij in een studiebureau als mobiliteitsexpert. Hij specialiseerde zich in recreatief verkeer, een tot dan toe grotendeels onontgonnen terrein. Sinds 2013 werkt Scelta Mobility voor tal van toeristische bestemmingen, publiekslocaties en evenementen. Ze bieden een ruim dienstenpakket aan van advies tot mobiliteitsstudies of een mobiliteitscoördinator.
Een uitgebreide biografie en bibliografie zijn te vinden op zijn LinkedIn-pagina.

Img
Bart Busschaert (bron: Twitter)

Bart Busschaert wordt tijdens de workshop vergezeld door Sabine Denissen van de stafdienst departement Vrije Tijd van de Provincie Antwerpen. Sabine werkt sinds 1992 voor de Provincie Antwerpen. Haar carrière begon ze er als directeur van het Diamantmuseum. Met de speerpunten diamant, haven en Rubens gaf ze mee vorm aan de 3 belangrijkste toeristische en economische pijlers van de stad Antwerpen. In 2002 werd ze opgenomen in het team van de Cultuurdienst van de provincie als verantwoordelijke voor cultuurpromotie. Sinds 2011 is ze senior adviseur bij de stafdienst Vrije Tijd. Ze ondersteunt het departementshoofd voor de beleidsuitwerking van het thema vrije tijd in interdepartementele en gebiedsgerichte projecten -met de toeristisch-recreatieve profilering van de Rupelstreek in het bijzonder- en focust zich o.a. ook op de thema’s riviertoerisme & waterrecreatie.

Sabine Denissen

Workshop ‘Hoe kunnen evenementen bijdragen aan een florerende bestemming?’

De succesvolle organisatie van evenementen draait om veel meer dan de praktische organisatie ervan. Het zijn net zaken als betrokkenheid van lokale bevolking, flankerend beleid en passie, die het verschil maken en blijvende impact kunnen genereren. De workshops bieden heel wat inspiratie om concreet aan de slag te gaan met je eigen project of evenement. Een goede inkijk in de doelstellingen van dergelijke topevenementen vanuit de kant van de organisator en de overheid.

Deze workshop richt zich tot steden, federaties en associaties, toeristische partners, het bedrijfsleven en iedereen die mee wil nadenken over evenementen en florerende bestemmingen.

Workshop donderdag 12 september 2019

Presentatie door Sophie Detremmerie – COO World Choir Games

Van 5 tot 15 juli 2020 worden in de steden Antwerpen en Gent de World Choir Games georganiseerd, ook wel de Olympische Spelen voor koren genoemd. De World Choir Games verwelkomen koren uit alle hoeken van de wereld en in alle genres, gaande van klassiek over gospel tot pop en jazz. Vlaanderen streeft ernaar van dit topevenement ook de meest inclusieve, open en succesvolle editie te maken en rekent daarvoor op de federatie Koor&Stem en een gemotiveerd projectteam.

Img
© Nolte Photography

COO Sophie Detremmerie die gedurende 10 jaar aan het hoofd stond van het Festival van Vlaanderen, trekt mee de kar. Op basis van haar jarenlange ervaring in het verbinden van mensen met muziek en cultuur, en tegelijk bruggen te leggen naar ondernemers en overheden, brengt ze een inspirerend betoog over passie en werk.

Img
Sophie Detremmerie

Presentatie door Tomas Van Den Spiegel – CEO Flanders Classics

Img
Tomas Van Den Spiegel

De core van een wielerklassieker of een WK Wielrennen blijft natuurlijk de sportieve prestatie van de renners en de ontwikkeling van het wielrennen. Maar een dergelijk topevenement heeft een veel bredere waarde, zowel op maatschappelijk, economisch als promotioneel (reputationeel) vlak voor de regio.

Tomas Van Den Spiegel geeft een fascinerende inkijk in de impact van de Ronde van Vlaanderen en de brede (maatschappelijke) doelstellingen gekoppeld aan het WK Wielrennen 2021.

Gevolgd door een panelgesprek in aanwezigheid van enkele experten vanuit het werkveld: Cindy Winters, directeur sportdienst Leuven en Wout Baert, Fietsberaad Vlaanderen.

Img

Workshop vrijdag 13 september 2019

Presentatie door Zehra Sayin – CEO Special Olympics Belgium

Img
Zehra Sayin © Luc Hilderson

De organisatie van een Europees-Euraziatisch sportevenement dat 58 landen en 2000 atleten met een verstandelijke beperking samenbrengt, vraagt een ruimere reflectie in termen van legacy. De impact dient ook maatschappelijk te zijn met meetbare resultaten voor het hele land. Van politiek tot burgers en door middel van grote bedrijven is het dé uitdaging om een duurzame mentaliteitsverandering te bekomen en de houding tegenover sporters met een verstandelijke beperking te wijzigen. Vijf jaar na de Europese Spelen plukt Special Olympics Belgium op alle niveaus nog steeds de vruchten van een dergelijk evenement. Zehra Sayin, CEO, deelt met jullie dit indrukwekkende parkoers dat hen erkenning en succes heeft gebracht.
Eveneens is er de gelegenheid om de getuigenis te horen van de atleet Christof Swaenepoel en zijn moeder vanuit hun achtergrond.

Img
Christof Swaenepoel © Gerbrand Van Uytvanck

Presentatie door Joke Quaghebeur

Joke Quaghebeur is algemeen directeur van OPENDOEK, de Vlaamse organisatie voor Amateurtheater.
Afgelopen zomer vond naar jaarlijkse gewoonte het theaterfestival Spots op West plaats in Westouter. Spots op West biedt een gevarieerd programma van amateurtheater, maar treedt daarbij buiten de muren van de klassieke cultuurtempels. Het festival wordt gedragen en vorm gegeven door de talloze vrijwilligers die theater en amateurkunsten een warm hart toedragen. In haar toelichting licht Joke Quaghebeur alvast een tipje van de sluier van het succes achter deze formule.

Img
Joke Quaghebeur

Journalist en moderator Erwin Van Den Sande zorgt voor een vlot, interactief verloop van deze workshop over evenementen en florerende bestemmingen.

Img
Erwin Van Den Sande

Workshop ‘Hoe congressen een katalysator kunnen zijn voor florerende bestemmingen.’

In this engaging and interactive workshop, you will find out how conferences such as Supernova contribute to a flourishing destination. And why this is so important for visitors, inhabitants and entrepreneurs.

It’s not all just talks. Through a live case study and interview with the organisers, we (yes, you to) will identify the critical stakeholder needs when it comes to creating flourishing destinations.

By the end of our session you will be inspired by knowing what your role is/could be in this type of event and create a positive impact in our cities.

The MICE team of Visit Flanders is responsible for the organisation and coordination of this workshop. This session will be conducted in English.

We’re happy to announce the following speakers:

Nora Weytjens – Flanders DC

Flanders District of Creativity supports, promotes and connects the Flemish creative industries and founder of Supernova. This conference is one of Europe’s biggest tech & innovation summits where today’s thought leaders, the most promising scale-ups in Europe, and outstanding companies from around the globe gather in Antwerp – to talk, pitch and showcase.

Img
Nora Weytjens (bron: Flanders DC)

Marieke Sopers – Scale-ups.eu

Scale-Ups.eu aims to become the top-of-mind time squeezer for scale-ups in Europe by bringing the ecosystem together for high-quality business networking and inspiration. As a Supernova – partner Scale -ups.eu curates a two-day “Best of Europe” deep pocket investor program, working exclusively with its internationally-recognized VC partners.

Samme Allen is an international MC and moderator with global experience of working with pharmaceutical companies, to medical associations, societies and trade shows. With vast knowledge of meeting architecture and design, Samme will guide participants through this highly engaging session; Let’s get to work!

Img
Samme Allen (bron: Samme Allen)

Are you intrigued by this idea of a flourishing destination? Curious to find out how conferences can achieve these goals? Keen to discover how it will benefit them and their organization and/or career?

This workshop is a must attend session for meetings and events supplier, destinations, hotels, venues, agencies or event planners. You will have an opportunity to get into dialogue with Flanders DC & Scale-ups.eu and learn from their tips & tricks. But we will take it even further: you will develop ideas for your organization based on the vision of flourishing destinations.

Let’s Create Tomorrows Heritage!

Img

Workshop ‘Hoe kunnen krachtige verhalen en Vlaamse toeristische producten, belevingen of diensten bijdragen aan een florerende bestemming?’

Aan de hand van voorbeelden van de deelnemers van deze workshop denken we na over hoe de identiteit van een plek kan optreden als een bindende kracht voor een florerende bestemming. We onderzoeken waarom een verhaal essentieel is voor de waarde van een plek en hoe het kan helpen bij het samenbrengen van de plekhouders en bezoekers. Ons doel is om samen inspirerende en gewortelde plekken te maken die gedragen worden door de bewoners, ondernemers en bezoekers.

Deze workshop is interactief en nodigt de deelnemers uit om zelf aan de slag te gaan rond hun eigen verhalen en die van hun mededeelnemers.

Workshop ‘Hoe kunnen logies bijdragen tot een florerende bestemming en bijgevolg tot een florerende gemeenschap?’

In deze workshop gaan we op zoek naar logies die verder kijken dan hun economische doelstellingen en een slaapplaats voorzien. Ze nemen initiatieven waardoor ze het communitygevoel van de wijk bevorderen en/of het welzijn van hun medewerkers voorop stellen. Ze kijken verder dan hun eigen onderneming en gaan samenwerken met andere, vaak niet toeristische ondernemers, vzw’s… Ze zijn creatief in hun ruimtegebruik en maken van problemen opportuniteiten. Ze zijn zich bewust van hun impact op het milieu en doen er alles aan om de CO2-uitstoot te verkleinen. Hun engagement is sociaal en draagt bij tot de lokale economie.
Hierbij bekijken we toerisme niet meer als iets apart, maar wel als een middel om bij te dragen tot een bestemming die goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en te bezoeken.

Jasmien BeullensJannes Hellemans en Thomas Roosen van het kernteam van KAMPING KONTAKTPeter Geurden, bezieler van Different Hotels, en Patrick Maes van de groep Accor, inspireren ons hierbij.

Griet Geudens neemt de rol van moderator op:

“Door mijn passie voor mensen en reizen, is mijn interesse in toerisme ontstaan. En dan vooral in hoe een plek verandert door toerisme. Na mijn Afrikaanse studies heb ik een master toerisme gevolgd met focus op duurzame ontwikkeling van toerisme. Aan de slag binnen de toeristische sector heb ik zowel bij touroperators, ngo’s als toeristische overheden de kans gehad om van duurzaam toerisme mijn specialiteit te maken. Ook bij Toerisme Vlaanderen waak ik over kwalitatief en duurzaam toerisme.”

Img
Griet Geudens

Jasmien Beullens

De 22-jarige studente Jasmien is geboren en getogen in Leuven. Deze zomer was ze samen met zes vrienden medeorganisator van de duurzame Leuvense stadscamping, KAMPING KONTAKT. Jasmien is binnen vzw ‘Kontakt’ verantwoordelijk voor evenementen en sociale partners. Als pas afgestudeerde in het sociaal-cultureel werk kon ze er haar kennis goed gebruiken. Komend jaar start ze een master in gender en diversiteit aan de UGent.

Thomas Roosen

De 24-jarige Thomas uit Mechelen is binnen de vzw verantwoordelijk voor het opvolgen van reservaties en inschrijvingen, alsook voor de bar en horeca-activiteiten. Hij is afgestudeerd als leerkracht biologie en aardrijkskunde en werkt momenteel op de milieudienst bij stad Mechelen. Thomas is een fervent reiziger, telkens op duurzame wijze en met Zuid-Afrika als favoriete bestemming.

Jannes Hellemans

Jannes is 25 jaar, student en woonachtig in Sint-Katelijne-Waver. Hij is net afgestudeerd binnen het sociaal-cultureel werk en medeoprichter van vzw Kontakt, waar hij zich bezighoudt met de horecagerelateerde activiteiten. Jannes is een avontuurlijke reiziger met een passie voor sport en eten.

Img

Bron: KAMPING KONTAKT

Patrick Maes

De enthousiaste, creatieve en leergierige Patrick beschikt over 35 jaar ervaring als General Manager in de hotelsector. Het is een beroep dat hij nog steeds met passie uitvoert en ervaart. Sinds 1988 werkt hij bij de Accor-groep, met name bij Ibis, Novotel, Sofitel, in diverse steden als Gent, Brussel, en Brugge. Tijdens zijn loopbaan heeft hij diverse ontwikkelingen en een brede waaier van trends gezien, uitgevoerd en begeleid. Op een inventieve manier buiten het kader denken en uit de comfortzone durven te stappen vindt hij cruciaal voor een succesvol toekomstperspectief.

Peter Geurden  Guest Loving CEO van Different Hotels, bezieler en CEO van Grapes – House of wines en oprichter van Tabanaa

Peter Geurden is een creatief; ondernemend en ambitieus. Hij is een echte people manager met een passie voor hospitality. Peter Geurden studeerde aan de Hotelschool Hasselt en startte daarna een bruine kroeg. Niet veel later volgde de opstart van een restaurant waar hij zelf chef-kok was. Vervolgens detecteerde hij een tekort aan kwalitatieve hotels in Limburg. Dus besloot hij met de bouw van zijn eerste hotel te beginnen, wat al snel uitgroeide tot de hotelketen Different Hotels. De groep bestaat intussen uit een 10-tal hotels, restaurants en wellnessfaciliteiten, allen gelokaliseerd in Limburg. Vandaag stelt Different Hotels zo’n 260 mensen tewerk. Peter tracht niet enkel binnen Different Hotels partnerships af te sluiten. Hij is ook erg gemotiveerd om jonge starters of ondernemers die in moeilijke omstandigheden zitten verder op weg te helpen. Innovatief denken – vaak tegen de stroom in – zit in zijn bloed en die aanpak deelt hij graag met anderen.

Meer weten over wat Peter Geurden allemaal doet en denkt? Lees dan dit artikel.

Img
Peter Geurden (bron: Different Hotels)

Workshop ‘Hoe kunnen we florerende gemeenschappen en bestemmingen onderzoeken en meten?’

We willen samenwerken aan florerende bestemmingen en gemeenschappen. Wanneer weten we of we op goede weg zijn? We geven je voorbeelden uit binnen- en buitenland van onderzoeken en inzichten die we vandaag al hebben en gaan samen op zoek naar de nodige kennis van morgen. Wat je ook doet binnen de toeristische sector, iedereen kan wat opsteken van én zelf bijdragen tot het meetkader van de florerende bestemming. Samen vullen we het meetkader in van de florerende bestemming. Deze workshop verloopt in het Nederlands, behalve de toelichting van Olivier Henry-Biabaud die in het Engels is.

Vincent Nijs, Research manager bij Toerisme Vlaanderen, coördineert deze workshop over onderzoeken en meten. Vincent behaalde een master in Sportmanagement en Recreatieagogiek aan de KULeuven in 2000 en een MBA in Toerisme Management en Duurzame Ontwikkeling aan de MODUL Universiteit van Wenen in 2017. Vincent werkt met toerisme gerelateerde gegevens, business intelligence en onderzoeken over de toeristische sector sinds 2000 en deed ervaring op als projectdirecteur bij iVOX, een online marktonderzoeksbureau uit Leuven. Hij deed onderzoek naar de florerende gemeenschappen, bijvoorbeeld de luisteroefening over de kracht van reizen. Vincent hecht veel belang aan het vertalen van onderzoeksresultaten naar de praktijk en het delen van kennis door het geven van lezingen, gastcolleges en meewerken aan discussiegroepen, enzovoort. Hij is lid van het Market Intelligence Committee van de European Travel Commission (ETC) en voormalige chairman van dit Europees onderzoeksgezelschap.

Img
Vincent Nijs

Op donderdag 12 september vergezelt trendwatcher Herman Konings ons in de workshop over het onderzoeken en meten van florerende bestemmingen. Herman Konings, bouwjaar 1964, is master in de theoretische psychologie (KU Leuven) en beheerder van het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt. Als trendanalist en consumentenpsycholoog geeft Herman regelmatig consults, workshops en lezingen aan bedrijven, genootschappen, overheden en het hoger onderwijs over trendverschuivingen en toekomstverwachtingen. Tussen 2005 en 2015 heeft Herman zo’n 2000 lezingen en werkmeetings gegeven, waarvan een 700-tal in Nederland en ruim 150 buiten de Benelux. Herman is een onvervalste verhalenverteller die de toeschouwer in een meeslepend parcours weet te begeesteren voor de wondere wereld van passies en interesses, van trends en toekomstverwachtingen, van wat is en wat zal zijn. Die ervaring past hij ook graag toe in de sector van het toerisme.

Img
Herman Konings

Vrijdag 13 september is Olivier Henry-Biabaud aan de beurt. Met meer dan 20 jaar ervaring in marktonderzoek bij gekende, internationale bedrijven als TNS en Ipsos, richtte hij in 2010 in Brussel TCI Research op. Het toonaangevende TCI Research zet op internationaal vlak de lijnen uit voor het meten van bezoekerstevredenheid, het welbevinden van de inwoners en de merkreputatie van bestemmingen. In 2011 werd zijn TRAVELSAT onderzoeksprogramma bekroond door de UNWTO. Hij werkte intussen al voor meer dan honderd bestemmingen en bedrijven in de reissector, waarbij hij hen van data en inzichten voorziet middels een slimme combinatie van surveys en big data. In 2017 mocht hij de Best Travel Market Research CEO Award van EU Business News in ontvangst nemen.

Img
Olivier Henry-Biabaud

Workshop ‘Hoe kunnen investeerders en ondernemers bijdragen aan een florerende bestemming?’

Donderdag 12 september 2019

Wat is de rol van ondernemerschap binnen een florerende gemeenschap? Over die vraag treden de sterkhouders van Flanders Investment and Trade (FIT) en Toerisme Vlaanderen in gesprek. Daarbij nodigen ze het publiek uit om samen met hen het debat aan te gaan en scheppen ze ruimte voor frisse ideeën en dialoog.

Gastsprekers:

Claire Tillekaerts, Flanders Investment and Trade (FIT).

Peter De Wilde, Toerisme Vlaanderen.

Img
Claire Tillekaerts (bron: Twitter)
Img
Peter De Wilde

Vrijdag 13 september 2019

Hoe gaan ondernemers en ondersteunende organisaties om met het concept van florerende gemeenschappen? We zoomen in op de praktijk aan de hand van verschillende vragen, zoals “Welke bijdrage kunnen ondernemers leveren aan een florerende gemeenschap?”, “Wat hebben ondernemers nodig om dat te kunnen doen?” en “Welke verschillende rollen kunnen er zijn voor ondernemers in florerende gemeenschappen?”.

Gastsprekers:

Christophe Roose, Historium.

Xavier Leclair, Slow Cabins

Wim Geirnaerdt, UNIZO.

Img
Christophe Roose (Foto: © Westtoer)
Img
Wim Geirnaerdt

Moderator: Seppe Dams.

Img
Seppe Dams

Workshop ‘Hoe kunnen ontmoetingen tussen bewoners en bezoekers bijdragen aan een florerende bestemming?’

Babbeltafels – Meet the first followers and pioneers

Visit Mechelen, Toerisme Kempen, Toerisme Meetjesland, Regio Angus (Schotland): de pioniers in Reizen naar Morgen. Verantwoordelijken, medewerkers en partners van deze vier diensten/netwerken stapten in juni 2018 in een spannend avontuur: de Proeftuinen ‘Reizen naar Morgen’. Het voorbije jaar maakten ze stevig kennis met de filosofie van Toerisme Transformeert en de florerende bestemming. Zo startten ze met het uitbouwen van een lokaal netwerk rond toerisme met inwoners, ondernemers en beleid. Ook werden enkele experimentele projecten opgezet in hun regio en stad.

In deze workshop leer je meer over wat het Proeftuin zijn in beweging gezet heeft bij de pioniers, in hun dienst, organisatie, netwerk, stad en regio. Je gaat in gesprek met de pioniers over hun leerervaringen, en je krijgt de kans om ideeën uit te wisselen over stappen die je zelf al zette in het Reizen naar Morgen.

Doelstellingen

· Deelnemers leren meer over wat het Proeftuin zijn in beweging gezet heeft in bij de pioniers, in hun dienst, organisatie, netwerk, stad en regio.

· Deelnemers wisselen uit met de Proeftuinen over hun eigen stappen in Reizen naar Morgen.

De rode draad doorheen de getuigenissen is de kracht van betekenisvolle ontmoetingen als motor voor een florerende bestemming.

Doelgroep

Beleidsmakers, ondernemers, medewerkers van toeristische (overheids)diensten op lokaal, regionaal, provinciaal, Vlaams niveau die verder willen groeien in Reizen naar Morgen.

Donderdag 12 september van 14.30 tot 15.45 uur

Meetjesland

Een nieuwe aanpak voor de opleiding van de lokale ambassadeurs en gastheren/ondernemers, waarbij vertrokken wordt vanuit de ‘passie’ van de deelnemers.

Erik Hennes, regiocoördinator Meetjesland:

“Reizen naar Morgen betekent voor mij het ontdekken van het lokale enthousiasme en de trots van mensen voor hun plek en omgeving. Ook een nieuwe manier van werken: starten vanuit lokale dynamiek en enthousiasme.”

Img
Erik Hennes

Nathalie Van Hyfte, ambassadeur Toerisme Meetjesland, medewerker Provinciaal Streekcentrum Huysmanhoeve:

“Reizen naar Morgen betekent voor mij een gedeelde passie hebben voor een regio om samen deze bestemming nog aantrekkelijker te maken.”

Img
Nathalie Van Hyfte

Kempen

Toerisme Provincie Antwerpen, regiowerking Kempen creëerde een nieuw strategisch plan 2020-2025 gebaseerd op de 3 pijlers van een impactvolle (reis)ervaring. Namelijk het samenspel van de plek, de activiteiten en de ontmoetingen. De komende jaren zetten ze in op het versterken van het Kempengevoel, de fiere Kempenaar, het DNA, de uniciteit en tegelijk toch de verbondenheid van de Kempen. Toerisme Kempen speelt hierbij zelf een voorbeeldrol en gaan samen met toeristische partners en inwoners op zoek naar dat Kempengevoel om dit te behouden en te versterken.

Wendy Carnier, Toerisme Provincie Antwerpen, Regiowerker Kempen:

“Als regiowerker sta ik letterlijk en figuurlijk met mijn voeten in de regio. Ik steek mijn voelsprieten uit om vragen en noden op te sporen. Om zo onze toeristische partners, publiek én privaat, bij te staan met advies, nieuwe producten en promotie. En tegelijk voer ik nog wat ‘missionariswerk’ uit om het ‘woord’ van de Kempen te verkondigen, en ook dat van Reizen naar Morgen. Reizen naar morgen betekent voor mij het continu bouwen aan een state of balance”.

Img
Wendy Carnier

Sabine Ruts, Toerisme Provincie Antwerpen, Regiocoördinator Kempen:

“Samen met het hele team Kempen van Toerisme Provincie Antwerpen willen we de Kempen als ‘top of mind’ kortbij-vakantiebestemming poneren middels promotie en het aantrekkelijker maken van de Kempen. Dit doen we samen met alle Kempense vakantiemakers van binnen en buiten de toeristische sector, én vanuit een nieuw strategisch beleidsplan. Vanuit het DNA van onze Kempen zetten we de komende jaren onder meer bewust in op het versterken van het Kempengevoel.

Reizen naar morgen betekent voor mij echt en verwonderd genieten van wat je ziet, doet en beleeft met respect voor de plek en zijn bewoners en met besef van je impact. Veelal gaat dit voor mij ook samen met betekenisvolle ontmoetingen en een warm gevoel van ergens welgemeend welkom te zijn.”

Img
Sabine Ruts

Angus – Schotland (in English)

In het verleden werd het toeristisch beleid in regio Angus vorm gegeven door de beleidsmakers, de ondernemers of de lokale autoriteiten. Er wordt nu geëxperimenteerd met een nieuwe aanpak om het vorm te geven: iedereen van de gemeenschap kan deelnemen en initiatief nemen in domeinen waar zij gepassioneerd over zijn. Op dit moment is al het grote potentieel zichtbaar om duurzame verandering in gang te zetten op deze manier, en om initiatief van onderuit te verzekeren.

Alison Elliott, manager by Murton Farm, Visitor Farm, Tearoom, Nature Reserve and Educational Centre. Promoting being outdoors, rural skills, employability and skills for life. (Kirriemuir, region Angus, Scotland):

“Travelling to Tomorrow means embracing a new way of thinking, most importantly ensuring that when hosting, the whole community understands the role they have in tourism.”

Norma Lyall, manager by Flourish9, local enterprise (region Angus, Scotland):
“Travelling to Tomorrow means for me a path of discovery, learning and engagement; sharing the knowledge gained of seeing things with new eyes.”

Img
Alison Elliott & Norma Lyall

Vrijdag 13 september van 13.30 tot 14.45 uur

Visit Mechelen

Stad Mechelen heeft al een sterke traditie in het betrekken van bewoners bij diverse beleidsdomeinen. Visit Mechelen stapte vorig jaar mee op deze trein, en organiseerde twee workshops met inwoners, ondernemers en toeristische aanbieders, om ook het toerismebeleid samen met de gemeenschap vorm te geven. De stadsbeleidslijnen ondernemen, mobiliteit en armoede dienden als kapstok binnen de workshops Reizen naar Morgen. De output van de workshops zijn de voedingsbodem voor de visienota toerisme, een aanvulling op het huidige strategisch plan en aanzet voor nieuwe strategisch plan 2021-2026.

Els Van Zele, Visit Mechelen, Destination Marketing Expert.

Img
Els Van Zele

Meetjesland

De toeristische adviesraad van Sint-Laureins, met kartrekker en voorzitter Willy Van Zandweghe stapte enthousiast mee in de Proeftuin Meetjesland. Vanuit gesprekken tijdens de Reizen naar Morgen-workshops in Sint-Laureins en Assenede, kreeg het idee om te werken rond stilteplekken verder vorm.

Bart Van Damme, Medewerker regiocoördinatie Meetjesland.

Img
Bart Van Damme

Willy Van Zandweghe, voorzitter van de toeristische adviesraad in Sint-Laureins.

Img
Willy Van Zandweghe

Angus – Schotland (in English)

In het verleden werd het toeristisch beleid in regio Angus vorm gegeven door de beleidsmakers, de ondernemers of de lokale autoriteiten. Er wordt nu geëxperimenteerd met een nieuwe aanpak om het vorm te geven: iedereen van de gemeenschap kan deelnemen en initiatief nemen in domeinen waar zij gepassioneerd over zijn. Op dit moment is al het grote potentieel zichtbaar om duurzame verandering in gang te zetten op deze manier, en om initiatief van onderuit te verzekeren.

Alison Elliott, manager by Murton Farm, Visitor Farm, Tearoom, Nature Reserve and Educational Centre. Promoting being outdoors, rural skills, employability and skills for life. (Kirriemuir, region Angus, Scotland):

“Travelling to Tomorrow means embracing a new way of thinking, most importantly ensuring that when hosting, the whole community understands the role they have in tourism.”

Norma Lyall, manager by Flourish9, local enterprise (region Angus, Scotland):
“Travelling to Tomorrow means for me a path of discovery, learning and engagement; sharing the knowledge gained of seeing things with new eyes.”

Img
Alison Elliott & Norma Lyall

Alison Elliott & Norma Lyall

Bekijk het volledige programma van de Reizen naar Morgen-Summit 2019.

Deel dit artikel