Op heel wat plaatsen wordt al naar morgen gereisd. Het evenwicht tussen bezoekers, bewoners, ondernemers en de waarde van de plek die ze delen, is dan ook iets wat ons allemaal aanbelangt. Maar wat betekent dat nu op beleidsniveau? Verschillende Vlaamse beleidsmakers delen op de Reizen naar Morgen-Summit hun visie op de toekomst van het toerisme. Benieuwd om te ontdekken welk vernieuwd toeristisch beleid de verschillende steden en gemeenten willen voeren, waarom en hoe ze dat doen en welke tips en interessante voorbeelden daarbij een leidraad kunnen vormen?
De volgende burgemeesters en schepenen vertellen je graag welke voorwerpen voor hen symbool staan voor de toekomst van het toerisme en de weg daar naartoe.
Carla Pantens (N-VA) – schepen van toerisme van Brasschaat
“De sleutel symboliseert de toegang tot het toeristisch succes van morgen.”
Bram Van Braeckevelt (Groen) – schepen van toerisme van Gent
“Toerisme is een belangrijk puzzelstuk in de ontwikkeling van een stad, maar nooit het volledige plaatje.”
Brigitte Vanhoutte (N-VA) – schepen van toerisme van Ronse
“Het schietspoel verwijst naar het textielverleden en dus naar het DNA van Ronse. Het doet ons leren uit gisteren, maar ook kijken naar en dromen van morgen.”
Marino Keulen (Open Vld) – burgemeester van Lanaken
“Lanaken zet op toeristisch vlak in op samenwerking met haar stakeholders waarbij de gemeente zich profileert als uitvalsbasis om meerdere dagen te komen fietsen in de Maasvallei, het Nationaal Park Hoge Kempen en de verdere regio rond Lanaken.”
Mohamed Ridouani (SP.A) – burgemeester van Leuven
“Utopia is een boek over de ideale samenleving. Die is vrij, solidair en open. Thomas More publiceerde het 500 jaar geleden in Leuven. Hij was een echte humanist die vertrekkende vanuit de lessen van het verleden, een positieve toekomst nastreefde. Dit zijn waarden die we zeker ook in toerismebeleid kunnen verweven.”
Dirk De fauw (CD&V) – burgemeester van Brugge
‘“Brugge is uniek, een zeldzaamheid zoals een klavertjevier. Een klavertjevier wordt beschouwd als een geluksbrenger; vergelijkbaar met wat het toerisme voor de stad tot dusver heeft betekend. Onze nieuwe toerismestrategie is figuratief opgebouwd rond het klavertjevier met als uitgangspunt dat het toerisme de gewenste dynamiek van de stad, die evenwichtig, verbindend, aantrekkelijk en ondernemend is, ondersteunt. In Brugge kiezen we niet voor ‘meer’ maar voor ‘beter’ in het belang van onze inwoners, bezoekers en ondernemers.”
Deel dit artikel
Ontdek de laatste updates en activiteiten.
Beheer cookie voorkeuren
Wij gebruiken cookies om de website en onze diensten te optimaliseren. U kan onze cookie verklaring hier nalezen.
Functionele cookies
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke, uitdrukkelijk door de gebruiker gevraagde dienst mogelijk te maken, of met als enig doel de verzending van een communicatie via een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke, uitdrukkelijk door de gebruiker gevraagde dienst mogelijk te maken, of met als enig doel de verzending van een communicatie via een elektronisch communicatienetwerk.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme, statistische doeleinden. Zonder medewerking van uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij kan de informatie die voor dit doel wordt opgeslagen of opgevraagd normaalgezien niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen aan te maken voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker te volgen op een website of op verschillende websites voor soortgelijke marketingdoeleinden.