Zoku

Zoku

Hybride hotel tussen huis en kantoor

Zoku biedt reizende professionals een thuisbasis voor een periode van enkele dagen tot enkele maanden. Reizen voor je werk is best een beetje eenzaam, het appartementenhotel wilt een thuisbasis creëren waar de gasten gelijkgestemden kunnen ontmoeten terwijl ze een nieuwe stad leren kennen.

Hoe kwamen jullie erbij om een plek te bedenken als Zoku?

Hans Meyer, co-founder: “In 2009 zijn we gestart met het uitwerken van ons idee. We merkten op dat het steeds makkelijker is om remote te werken door het internet. Bovendien gaan steeds meer mensen voor korte of langere periodes in het buitenland aan de slag. In een eerste fase hebben we gesprekken gevoerd met 150 mensen uit onze doelgroep, van mobility managers tot hr-managers. We kwamen tot de conclusie dat werken in een stad die je niet kent, waar je de taal niet spreekt en je je vrienden en familie mist, maakt dat je je eenzaam en disconnected voelt. Hotels zijn niet gemaakt om mensen te leren kennen, Zoku wou het anders aanpakken op basis van de inzichten uit de gesprekken met onze doelgroep.”

Waarin verschilt Zoku dan van klassieke hotelketens?

Hans: “Bij Zoku draait het om ‘connecting people and ideas’. We zijn een hybride tussen een huis en kantoor, die ook hotelservices aanbiedt. Een plek waar gasten langer kunnen blijven en de locals en de stad waarin ze verblijven kunnen leren kennen. We hebben 133 lofts waarin we vooral single travellers ontvangen. Een erg internationaal publiek van Amerikanen, Britten, Duitsers, Spanjaarden en professionals uit het Midden-Oosten. Ruim de helft van deze gasten blijft langer dan 5 dagen. Vaak verlengen ze hun business trip met enkele nachten om de stad ook als toerist te verkennen, de zogenaamde ‘bleisure travellers’. Er komen ook wel eens toeristen enkele nachtjes slapen bij Zoku, maar zij zijn de uitzondering.”

Zoku

Hoe zorgt Zoku voor de verbinding met de lokale community?

Veerle Donders, concept & brand director: “We hechten ontzettend veel belang aan onze community rituals. Sommige vinden dagelijks plaats, zoals onze Fika-koffiepauze. Elke vrijdag staat er muziek op het programma, en we organiseren verschillende workshops en events in onze Social Spaces waar veel locals op af komen. Onze brunches zijn ook heel populair, dan komt heel Amsterdam bij ons langs. In de zomer zit iedereen gezellig samen op het dakterras. We wilden van bij de start een inclusieve plek zijn, waar iedereen altijd welkom is. Door de informele setting kom je als gast makkelijker in contact met gelijkgestemden uit de lokale gemeenschap. We bieden ook co-working memberships aan waardoor mensen uit de buurt Zoku als kantoor zien en zich part of the family voelen.”

Welke initiatieven nemen jullie om bij te dragen aan een groenere, betere wereld?

Hans: “We willen onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden. Dat vinden we ook logisch als je nu een hotel opent, het moet deel zijn van je DNA als bedrijf. We hebben de Green Key Gold certificate gekregen, de internationaal hoogste standaard voor duurzame bedrijven die er alles aan doen om het milieu te sparen zonder dat hun gasten moeten inleveren op comfort en kwaliteit. Met simpele ingrepen kan je al veel goed doen. Zo kozen we ervoor om geen nieuwbouw neer te zetten, maar een bestaand gebouw uit de jaren ’60 te strippen en te renoveren. We hebben overal ledverlichting en de klimaatinstallatie werkt met warmteterugwinning. We kiezen voor leveranciers uit de buurt en serveren in onze keuken bio producten.”

Wat willen jullie nog graag bereiken met Zoku?

Hans: “We rollen Zoku momenteel internationaal uit, we zijn hotels aan het bouwen in Kopenhagen, Wenen en Parijs. Ook een Zoku vestiging in België behoort tot de mogelijkheden. Onze maatschappelijke missie blijft om meer mensen met elkaar in contact te brengen. We zijn digitaal steeds beter verbonden, maar eenzaamheid blijft een groot probleem in deze maatschappij.”

Zoku, Weesperstraat 105, 1018 VN Amsterdam, Nederland
Website | Instagram | Facebook

Dit artikel komt uit de brochure ‘10 inspirerende logies van de toekomst’.

Deel dit artikel