De horeca geeft smaak aan een totaalbeleving

Horeca is alomtegenwoordig. In ieder dorp, gemeente of stad zijn er plekken om te overnachten, te proeven en gezellig samen te zijn rond pot en pint. In die hoedanigheid is ook de vzw Horeca Vlaanderen actief. Zowel op lokaal, provinciaal als op Vlaams en zelfs internationaal niveau ondersteunt de organisatie horeca-uitbaters en ondernemers op allerlei manieren die aansluiting vinden bij de visie van Reizen naar Morgen.

“De horeca heeft gasten nodig en bezoekers hebben inspirerende horecaconcepten nodig op hun bestemming”, duidt Jasmina Loots van Horeca Vlaanderen de wisselwerking. Zelf is ze ook uitbaatster van Pluimpapaver Hotel en Glamping te Rillaar, Aarschot. Uit ervaring weet ze dat mensen graag logeren waar er wat te beleven valt. “En wat brengt er meer leven in een stad of regio dan horeca? Het is zeker en vast een van de belangrijke troeven, liefst met een gezellig en gevarieerd aanbod. Maar daar horen ook andere sectoren bij, zoals handelaars en producenten van streekproducten, attracties… Het is een combinatie van al die schakels die zorgt voor beleving en een florerende bestemming.”

Een volledige ontzorging voor een totaalbeleving

Tijdens de pandemie werd het eens zo duidelijk: een leeg centrum waar er geen enkele zaak open is of geen horeca te ontdekken valt, is geen plek waar mensen graag lang willen vertoeven. “Het lokaal verhaal is erg sterk”, onderstreept Jasmina. “Sinds enkele jaren is er ook meer waardering voor dat lokale aspect. Mensen zijn vanaf hun eigen deur beginnen verkennen. Tussentijdse trips vinden nog altijd vaak plaats in eigen land.”

De horecasector maakt zonder enige twijfel deel uit van onze Vlaamse cultuur. Een ware troef, en ondertussen ook een evidentie. Tijdens een korte trip, wandeling of fietstocht kan je altijd wel ergens terecht voor een fijne tijd, met lekker eten en drinken. “Maar als het té vanzelfsprekend wordt, en dus niet langer naar waarde wordt geschat, dan is het aan ons bij Horeca Vlaanderen om op te treden”, aldus Jasmina. “Kwaliteit, dat is wat mensen naar de horeca brengt. In combinatie met gastvrijheid en een volledige ontzorging.”

Die kwaliteit hooghouden doet de organisatie onder meer via de Horeca Academie. Hier kunnen ondernemers en leden gratis opleidingen volgen. Dat gaat van ontbijtbuffetten samenstellen voor logies, naar begeleiding inzake productaankopen in restaurants, tot het optimaliseren van de bediening. “Ondernemers hebben voldoende ondersteuning en begeleiding nodig om zich door het landschap te navigeren. Er moet ook een verdere professionalisering komen. Dat kan alleen maar leiden tot een nog betere beleving.”

In de toekomst overtreffen

Die totaalbeleving behoort tot de toekomst van toerisme, aldus Jasmina. “Alleen dat zal mensen naar hier blijven trekken. Diversificatie zal daarbij belangrijk zijn. Transport, horeca, attracties… Het is één geheel. Je moet inzetten op alle leeftijden, want verschillende generaties zullen steeds vaker samen reizen en beleven. En dan moet er voor ieder wat wils zijn.”

Over één ding is ze alvast zeker: creatief ondernemerschap zal de plak blijven zwaaien binnen de sector. “Horecaondernemers zijn veerkrachtig, dat hebben ze al meer dan eens bewezen. Maar het is belangrijk om jezelf af en toe in vraag te stellen. Gelukkig zullen er altijd inspirerende ondernemers zijn die continu nieuwe dingen proberen. We moeten uitgedaagd worden om altijd meer en beter te doen, en niet stil te staan.”

Bezoekers mogen gerust bepaalde verwachtingen hebben. Dat duidt nu eenmaal op dat kwaliteitsverhaal. Zolang ze zich maar blijven openstellen voor iets nieuws, natuurlijk. “Het is toch leuker om de verwachtingen effectief te overtreffen. Dat maakt dat mensen zich een plek herinneren en erover vertellen. Dat mond-tot-mondeffect blijft belangrijk. Maar als je ziet hoe mensen blijven genieten van uit eten gaan, dat ze een terrasje inplannen tijdens een fiets- of wandeltocht, of op een vaste dag hun frietjes blijven halen, dan maak ik mij niet meteen zorgen.”

Jasmina Loots vertegenwoordigt Horeca Vlaanderen eveneens in de Kerngroep Reizen naar Morgen. Hier lees je meer over dit engagement.