Evenwichtig, duurzaam toerisme en bruto nationaal geluk in Bhutan en Vlaanderen

Op donderdag 16 januari organiseerden Visit Antwerpen en Toerisme Vlaanderen in het FMCCA de Inspiratiesessie Toerisme 2020+. Het werd een ochtend vol inspiratie voor professionals in en rond de toeristische sector.

Een boeiende presentatie door Damcho Rinzin – Chief Marketing Officer, Tourism Council of Bhutan – over het succesverhaal van Bhutan op het vlak van duurzaam toerisme en bruto nationaal geluk, werd gevolgd door een panelgesprek met Koen Kennis (Schepen voor Toerisme, stad Antwerpen), Anja Stas (CMO/CCO Antwerp ZOO Society and Flanders Meeting & Convention Center) en Pieter Loose (Hotond Sporthotel, Kluisbergen) over evenwichtig en duurzaam toerisme. Een mix van ondernemers uit de toeristische sector, stakeholders en beleidsmakers in Antwerpen en Vlaanderen traden zo met elkaar in dialoog en wierpen hun licht op het toerisme van de toekomst.

Het geluk van Bhutan achterna

Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir opende deze inspiratiesessie met een korte introductie over de doelstelling om toeristen en recreanten op een betekenisvolle manier te connecteren met ondernemers en bewoners. Verwijzend naar het mooie voorbeeld van Bhutan benadrukte minister Demir dat het van belang is om sterk in te zetten op een duurzaam en evenwichtig toerisme.

Bruto nationaal geluk voor inwoner én toerist

Damcho Rinzin lichtte in zijn presentatie uitvoerig toe hoe ze in Bhutan omgaan met de toerismestroom in relatie tot de natuur en de lokale gemeenschappen, en hoe ze het bruto nationaal geluk van hun inwoners hiermee verweven. In het kleine Aziatische land hebben ze namelijk negen domeinen vooropgesteld die key zijn in het meten van het GNH (Gross National Happiness) – Education, Living standards, Time use, Psychological wellbeing, Health, Cultural diversity & resilience, Community vitality, Good governance en Ecological diversity & resilience. Bovendien wordt er niet alleen gefocust op deze domeinen met betrekking tot het geluk van de lokale inwoners, maar ook tot het toeristische beleid. Zo zetten ze in Bhutan bijvoorbeeld sterk in op storytelling om zo de legendes en volksverhalen van het land intact te houden en als deel van het cultureel erfgoed mee te geven aan toeristen. Daarnaast hebben ze oog voor de inrichting van het landschap, zoals een verbod op elektriciteitspalen in natuurgebieden, en voor nieuwe infrastructuren die qua architectuur harmonieus moeten samengaan met de bestaande gebouwen. Ook streven de Bhutanezen ernaar een 100% CO2-neutraal land te zijn door te investeren in duurzame vervoersmiddelen, de strijd tegen overmatig papiergebruik aan te gaan en zich te engageren om voldoende bomen te planten.

“Instead of pursuing a prosperous nation, the national goal should concern the pursuit of a happy nation.” — Damcho Rinzin

Toerist meets inwoner

Tot slot belichtten Koen Kennis, Anja Stas en Pieter Loose het belang van de connectie tussen de toerist/recreant, de bewoner en de ondernemer.

Zo vertelde Koen Kennis dat stad Antwerpen voornamelijk inzet op het belang van de ‘meerwaardezoeker’ en wensen ze toeristen te laten kennismaken met de plekken waar locals graag komen. Op die manier wordt er een authentieke beleving gecreëerd. “Met onze app Ask Antwerp kunnen toeristen rechtstreeks communiceren met locals en hen zo vragen waar ze bijvoorbeeld de beste chocolade of lekkerste biertjes in Antwerpen kunnen proeven. Op die manier leren toeristen ook plaatsen in de stad kennen waar ze anders misschien niet zouden komen.”

Anja Stas benadrukte het belang van de integratie van de bewoner in de projecten van de Zoo van Antwerpen. Het domein doet immers eveneens dienst als de hof van de lokale bewoner en draagt bij tot de groene long van ‘t Stad. “Het belang van groen is zo ontzettend belangrijk, niet alleen in relatie tot de nature ecology, maar ook tot de human ecology. Wij als mensen hebben groen nodig voor ons welzijn en geluk. En daarom vind ik het mijn plicht om hier mee op in te zetten.”

Pieter Loose paste deze visie ten slotte verder toe in de praktijk. Met de oprichting van zijn Sporthotel Hotond waakt hij zorgvuldig over de authenticiteit van de site en liet hij bij renovatie zoveel mogelijk elementen intact. Bovendien integreert hij de lokale bewoner in het project door mensen uit de buurt in te zetten om de toeristen wegwijs te maken doorheen de streek. “De Hotond-site bestaat niet alleen uit een hotel, maar ook uit een gerestaureerde molen, restaurant en gezellig café. Met onze grote picknickruimte, die trouwens vrij toegankelijk is voor iedereen, kunnen lokale bewoners gemakkelijk in contact komen met toeristen en leuke tips uitwisselen.”

Conclusie van deze inspiratievolle ochtend? Naar het goede voorbeeld van Damcho Rinzin in Bhutan, willen en kunnen we ook in Vlaanderen streven naar bruto nationaal geluk. Zijn modi inspireren ons alvast om te exploreren hoe we hier het best naartoe kunnen werken.

Herbekijk hier de volledige presentatie van Damcho Rinzin en het panelgesprek.

Meer info over de sprekers

Damcho Rinzin – Chief Marketing Officer, Tourism Council of Bhutan

Damcho Rinzin studeerde af als Bachelor of Applied Management in Hospitality and Tourism aan de Universiteit van New Brunswick, Canada en behaalde eveneens een Australische Masterdiploma in International Tourism en in Business. Hij startte zijn carrière als onderzoeker en marketeer bij het toenmalige departement Toerisme bij het ministerie van Handel en Industrie. Daar was hij nauw betrokken bij het onderzoek naar en de ontwikkeling van verschillende community-based toerismeprojecten in Bhutan.

Damcho Rinzin speelt een belangrijke rol in de marketing en promotie van Bhutan. Tussen 2014 en 2018 leidde hij de afdeling Tourism Promotion van de Tourism Council van Bhutan, die verantwoordelijk is voor het promoten en het vermarkten van het Koninkrijk Bhutan bij bezoekers. Daarbij neemt hij de ontwikkeling en promotie van het unieke ‘Merk Bhutan’, dat volgens hem een cruciale rol speelt in het promoten van het hoogwaardig toeristisch beleid, sterk ter harte.

Als gedreven professional wil Damcho Rinzin met veel toewijding en op zijn eigen, unieke manier de toeristische sector in Bhutan op diverse vlakken wil versterken.

Damcho Rinzin

Van bbp naar …. Toerisme in Bhutan bestaat om de inwoners beter te maken.

Damcho Rinzin gunt ons een blik achter de schermen van het toeristisch beleid van het ‘gelukkigste land van Azië’. Hij onthult hoe Bhutan met het principe ‘meer waarde, minder volume’ een voortrekkersrol speelt in duurzaam toerisme. Hun unieke prijsstrategie, strikte milieunormen, kwaliteitsnormen voor accommodaties en meeslepende gidsen spelen daarbij een belangrijke rol. Bovendien vormt toerisme een belangrijk instrument om ‘s lands voornaamste doelstelling te bereiken: bruto nationaal geluk.

‘Wat travel- en city-marketeers kunnen leren van Bhutan’

De dingen die ons drijven in onze snelle westerse wereld staan in schril contrast met de weg naar geluk en vrede die de Bhutanezen volgen. Die speciale focus trekt toeristen, maar wel precies de toeristen die Bhutan wil trekken. In alle opzichten werkt die aanpak goed. Op zoek naar tips en learnings voor de beste bestemmingsmarketing, trad Isabel Mosk (Sherpa’s Stories) in gesprek met Damcho Rinzin.

Het volledige verhaal kan je hier lezen.

Koen Kennis – Schepen voor Toerisme, stad Antwerpen

Koen Kennis

Koen Kennis is een geboren en getogen Antwerpenaar. Hij studeerde af als industrieel ingenieur elektriciteit-elektronica en werd nadien ook politiek actief. Aanvankelijk was hij actief in de privésector als managing consultant bij Stork Asset Management Solutions en als manager bij Belgavia. Nadien brachten zijn politieke idealen hem tot bij het kabinet van toenmalig viceminister-president Geert Bourgeois, waar Koen kabinetschef werd. Vandaag is hij vooral bekend als eerste schepen in Antwerpen, bevoegd voor Financiën, Mobiliteit, Toerisme, Binnengemeentelijke Decentralisatie en Middenstand. En die bevoegdheden neemt hij sinds 2013 vol overgave op zich.

Anja Stas – CMO/CCO Antwerp ZOO Society & Flanders Meeting and Convention Center (FMCCA)

Anja Stas

Anja Stas is een strategisch, conceptueel marketeer die graag de onbewandelde paden betreedt en mensen dichter wil brengen tot wat écht van belang is. Anja reisde de wereld rond en werkte o.a. in Atlanta voor The Coca-Cola Company, voor Capco en Janssen Pharmaceutica. Maar de geschiedenisboeken gaat Anja ongetwijfeld in als de architect van de legendarische campagne voor Kai-Mook, de eerste en ondertussen wereldberoemde olifant van ZOO Antwerpen. Zelf is ze overtuigd van de kracht van de natuur die ons voedt, op allerlei vlakken. Deze filosofie indachtig, lanceerde ze in 2017 A Room with a ZOO, het nieuwe concept voor het internationale congrescentrum van ZOO Antwerpen en de Koningin Elisabethzaal. Ze zette dit congrescentrum internationaal op de kaart, werd verkozen tot bestuurslid van de internationale congresorganisatie ICCA en won meteen een nominatie voor Marketer of the Year. Maar wat tot nog toe professioneel het meest haar hart beroerde, was de manier waarop mensen elkaar ontmoetten bij ZOO of Life, de spektakelmusical om de 175ste verjaardag van ZOO Antwerpen op een gepaste manier te vieren. Anja Stas maakte het project tot een nooit gezien succes.

Pieter Loose – Hotond Sporthotel, Kluisbergen

Pieter Loose

Pieter Loose uit Ronse waardeerde de site rond de molen op de Hotond in Kluisbergen helemaal op met een nieuw hotel, restaurant, café en park. Op die manier wordt de waarde van de plek voor zowel bewoners als bezoekers volledig tot z’n recht gebracht. Alle investeringen gebeurden met respect voor de geschiedenis en de natuur. Klik alvast even door om meer te weten te komen over het Hotond hotel en over de activiteiten die er plaatsvinden.

Moderatie door Andrea Croonenberghs, presentatrice, ondernemer en B&B-uitbater in Antwerpen.

Andrea Croonenberghs
Inspiratiesessie Toerisme 2020+