Atypisch toerisme op mensenmaat

shopping Antwerpen

“In Antwerpen is de laatste jaren hard gewerkt om het strategisch plan 2016-2025 in de praktijk om te zetten. De grote uitdaging was om de stad op de kaart te zetten als aantrekkelijke bestemming, maar dan op een eigenzinnige manier: atypisch, persoonlijk en op mensenmaat”, zegt schepen voor toerisme Koen Kennis. Twee projecten maken die plannen concreet.

In 2011 ging This is Antwerp van start, oorspronkelijk een instrument voor jongerenmarketing met een website en een magazine waarin jonge Antwerpenaren een hoofdrol spelen. Zo groeide een to-visitlijstje door hen samengesteld, dat jonge bezoekers naar de laatste hotspots, nieuwste fashion en meest trendy nightlife doorverwees. De jongste jaren is This is Antwerp naar een volwassen vorm geëvolueerd, waar de creatieve economie en de kunst een prominente plaats kregen. Een ding bleef een vaste waarde: de input van een team geëngageerde jonge Antwerpenaren die hun stad mee op de kaart willen zetten.

Een tweede project is het creëren van meerwaarde voor wijken en buurten. De levendigheid van Antwerpen is vooral het gevolg van de diversiteit van de stadswijken, die elk hun eigen karakter en kleur hebben. Die kwaliteit van de stad moet behouden en verder versterkt worden. Door interactie in verschillende sessies met bewoners, ondernemers en andere stakeholders in die wijken konden we de identiteit van de wijken verdiepen. Daarmee spreiden we de bezoekers over onze metropool in zakformaat en brengen we hen op plekken waar ze slenteren door verschillende wijken met een eigen kleur, met kleine musea, boetiekwinkels, cafés en restaurants. Je ontdekt er oud en nieuw, historisch en eigentijds, zo heeft elke wijk zijn eigen karakter.

Uitgelichte afbeelding @ Kris Jacobs

Deel dit artikel