Aalstaanmijligt

Anna Pops.

Aalst aan mij ligt … stop en shop ik hier!

Kruisbestuiving tussen Aalstenaars en bezoekers

Met haar initiatief Aalstaanmijligt connecteert onderneemster Tina Daem bezoekers, bewoners en ondernemers op een persoonlijke en gastvrije manier met elkaar en met de unieke plek die Aalst voor hen allemaal is.

Had je Tina Daem acht jaar geleden verteld dat haar zoektocht naar een unieke kinderschoen voor haar oudste dochter zou leiden tot het openen van een eigen winkel, dan had ze je waarschijnlijk voor gek verklaard. En kijk, zoveel jaren later is Tina Daem een succesvolle onderneemster in Aalst en omstreken. Naast een kindermodewinkel runt ze ook twee AP8-appartementen waar ze gasten van heinde en ver ontvangt. Maar haar meest bijzondere initiatief is toch wel Aalstaanmijligt, een project dat ondernemers uit Aalst verbindt rond het persoonlijk en gastvrij ontvangen van bezoekers en bewoners van de stad.

Wij namen de tijd om met Tina terug te blikken op acht jaar duurzaam ondernemen, haar liefde voor Aalst en haar tomeloze inzet om van haar thuishaven een florerende bestemming en gemeenschap te maken.

Een vrouw op schoenenmissie

“Toen ons dochtertje Fauve haar eerste stapjes zette, vonden we geen kwalitatieve kinderschoentjes die er ook nog eens leuk uitzagen. Tijdens een deugddoende reis naar de Franse zon is het idee ontstaan om hierop een antwoord te formuleren. En zo is Anna Pops geboren. Het leuke aan heel het verhaal is dat de naam van onze winkel ook bedacht werd tijdens dezelfde vakantie. In de B&B waar we toen verbleven, logeerde een Britse familie van wie de dochter Anna heette, maar het meisje werd door haar mama aangesproken met ‘My Pops’. Die funky naam is blijven hangen”, legt eigenares Tina Daem uit.

In 2012 begonnen Tina en haar partner Filip Van Langenhove aan het Anna Pops-verhaal te schrijven. Stap voor stap evolueerden ze van een klein winkeltje thuis naar een kinderschoenen- en kledingwinkel die maar liefst tien keer zo groot is. “Duurzaam geproduceerde stukken staan centraal in de samenstelling van onze collecties. Enkel mode die op een bewuste manier gecreëerd wordt, krijgt hier een plaatsje. Daarnaast gaan we specifiek op zoek naar unieke stukken, schoenen waar we onze eigen Anna Pops-touch aan kunnen geven. Zonder natuurlijk het gebruik van kwalitatief materiaal uit het oog te verliezen. Want hoe je het ook draait of keert, een kind moet in de eerste plaats zorgeloos kunnen ravotten in een comfortabele schoen”, vertelt Tina.

Tina
Filip
Judith

Lokale kruisbestuiving van klanten

Als jonge mama de overstap maken naar het statuut van zelfstandige is geen evidente keuze. Wie dan toch de dappere sprong waagt, heeft soms moeite om het hoofd boven water te houden. Dat merkt Tina ook bij haar collega-ondernemers in Aalst. “Het retaillandschap is niet meer wat het geweest is. Als kleine ondernemer is het soms echt knokken om te overleven tussen al die massaproductie. Net daarom vind ik het verhaal achter Winkelhieren − een campagne van UNIZO die de troeven, meerwaarde en het belang van lokaal kopen in de verf zet − zo belangrijk. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de lokale handelaar met zijn persoonlijke service en aanbod een meerwaarde biedt en het verschil kan maken door het aanreiken van een totaalbeleving. Die meerwaarde moeten we net uitspelen naar de consument toe, zodat zij er zich ook bewust van worden.”

Om het belang van lokaal winkelen nog meer te belichten en haar collega-ondernemers mee op de kar te trekken, kwam Tina een tijdje geleden met het idee Aalstaanmijligt op de proppen. “Aalstaanmijligt is een project dat me enorm nauw aan het hart ligt. Via een handig stadsplannetje waarop handels- en horecazaken met een persoonlijke aanpak zijn verzameld, word je rondgeleid langs het neusje van de zalm van het Aalsterse ondernemersleven. Doordat de route stijlvolle en persoonlijke zaken bevat die typisch zijn voor deze plek, kunnen we zowel bezoekers als bewoners een inspirerende winkelbeleving bezorgen en loont het voor hen de moeite om naar Aalst af te zakken. De stad Aalst wordt op die manier een plek die mensen bewust bezoeken en waar wij ons graag open stellen om iedereen op eenzelfde bewuste manier te verwelkomen.” En het kaartje? “Wel, dat kunnen klanten gratis verkrijgen in elke deelnemende winkel of horecazaak. Op die manier verbinden wij, de Oilsjterse ondernemers, ons met elkaar en met de bewoners rond onze fierheid op de stad en het gastvrij onthalen van bezoekers”, vertelt Tina.

Duurzaam ondernemen

Als er, naast lokaal, nog een begrip is dat de filosofie van Anna Pops het best typeert, is het wel duurzaamheid. En daar gaan Tina en haar team ver in. Zo zijn ze ooit gestart met een interieur dat vrijwel volledig afkomstig was uit de kringwinkel. Tijdens de laatste renovatiewerken is Anna Pops dan weer in zee gegaan met Onbetaalbaar, een Gentse denktank die projecten rond afgedankte materialen bedenkt. Zij hebben speciaal voor de winkel nieuwe meubelstukken gecreëerd op basis van planken van oude kasten. Ook bant Tina resoluut plastic zakken uit haar winkel. Klanten krijgen zo een gepersonaliseerde katoenen zak mee die ze naar hartenlust kunnen hergebruiken.

Tot slot is er Tina’s meest recente project − Repops. “Binnen ons Repops initiatief werken we aan een plek voor kwalitatieve herwonnen kledij. Op de snelheid waarmee kinderen groeien hebben we immers geen vat, en het antwoord hierop schuilt niet in het massaal aankopen van kledingstukken die een grote impact hebben op het milieu door hun productie, transport en beperkte levensduur. Daarom verkopen we geselecteerde tweedehandskledingstukken in onze winkel en de aanbieder krijgt 50 % van het verkoopbedrag in de vorm van een waardebon”, besluit Tina.

Reizen naar Morgen, waar mensen uit diverse hoeken elkaar vinden

De aanpak van Tina Daem toont aan dat plekhouders, bewoners, bezoekers, ondernemers uit allerlei sectoren samen de plek waar ze geworteld zijn maken tot wat ze is. De verbondenheid rond de liefde voor Aalst schept een unieke ruimte voor samenwerking, dialoog en co-creatie. Of je dus een beleidsondersteunende rol vervult, een lokale ondernemer bent of een bewoner die als ambassadeur voor zijn of haar plek wil optreden, voor al wie naar morgen wil reizen is er ruimte voor initiatief en ideeën. Daar is het verhaal van Aalstaanmijligt een mooi voorbeeld van.

Tekst: Carline Roggeman
Fotografie: Iwein De Keyzer

Deel dit artikel