,

Hoe de koers iedereen bij elkaar brengt … ook wanneer hij niet echt gereden kan worden

Een echte Vlaming schijnt trots te zijn op vier dingen: frietjes, chocolade, bier en ‘de koers’. De liefde voor het wielrennen wordt ons met de paplepel ingegeven. Ook is het een van de sporten bij uitstek waarin we uitblinken en die deel is geworden van onze lokale cultuur. Begin april vond de Ronde van Vlaanderen plaats, zij het op een iets andere manier dan we gewend zijn.

Omdat we met z’n allen ‘in ons kot moesten blijven’ werd de editie van het voorjaar 2020 een virtuele ronde die op verschillende manieren bijna net zo intens beleefd werd. We staan graag nog even stil bij de initiatieven die plaatsvonden én bij de waarde die zo’n grootschalig evenement heeft voor de verschillende stakeholders en betrokkenen. Ook al durven velen nog hopen dat de échte Ronde van Vlaanderen later op het jaar nog kan plaatsvinden, dat de virtuele alternatieven ook een groot succes waren, staat buiten kijf.

Een virtuele Ronde van Vlaanderen, de mooiste initiatieven op een rij

In het kader van de bestrijding van het coronavirus zijn grote massa-evenementen uit den boze, waardoor het hoogtepunt van de Vlaamse wielerklassiekers onverbiddelijk van de agenda werd geschrapt. Gelukkig bleven heel wat organisaties, bewoners en ondernemers niet bij de pakken zitten en zorgden ze voor een virtuele beleving van dit populaire sportevenement. Dat alles tot grote vreugde van menig wielerliefhebber en de trotse Vlaming natuurlijk. We zetten graag de mooiste initiatieven op een rij.

Aarzel niet om ons te contacteren via reizennaarmorgen@toerismevlaanderen.be als je graag nog een actie in dit lijstje wil vermelden.

De Ronde als auditief hoorspel

De Ronde van Vlaanderen ging dan toch door op 5 april, zij het op een iets andere manier. Toerisme Vlaanderen en Flanders Classics sloegen de handen in elkaar en wilden op die manier – ook in tijden van corona – de wielerfans over heel de wereld verbinden. Zo maakte Vlaanderen ook nu haar naam als dé regio van de fietsliefhebber waar.

Op initiatief van Toerisme Vlaanderen konden Vlamingen op zaterdag 4 april om 19.00 uur op Radio 1 luisteren naar een hoorspel over de Ronde van Vlaanderen. Wielerhelden, nationaal en internationaal, namen het tegen elkaar op. Merckx, Coppi, Sorenssen, Museeuw, Van Vleuten, Evenepoel, Gilbert, Schotte, Indurain, Bugno, Sagan … verschenen allemaal aan de start. Vooraf opgenomen interviews met hen werden afgewisseld met geluiden van de motards, fragmenten met de ploegleiders, supporters … 104 jaar geschiedenis van de Ronde werden in één koers verwerkt. Het hoorspel was op zondagochtend ook in het Engels te volgen via www.cycling-in-flanders.cc en blijft achteraf ook als podcast beschikbaar. Via zijn buitenlands netwerk en toeristische kanalen verspreidde Toerisme Vlaanderen dit naar koersliefhebbers over de hele wereld.

Herbeluister het hoorspel hier.

De Ronde op de rollen

Op initiatief van Flanders Classics reden op zondag 5 april ook 13 wielrenners écht de finale van de Ronde. Zij fietsten thuis, op rollen, en zagen het parcours virtueel voor hen. Koersliefhebbers konden alles volgen via een live-uitzending op Sporza. De Oude Kwaremont en de Paterberg werden dit jaar dus virtueel beklommen. Met deze virtuele Ronde van Vlaanderen zetten we ook in coronatijden in op onze reputatie als wielerbestemming en overtuigden we wielerliefhebbers van over de hele wereld van ons wielererfgoed.

Greg Van Avermaet heeft de virtuele Ronde van Vlaanderen, De Ronde2020 – de koers vanuit hun kot, op indrukwekkende wijze weten winnen. Meer dan 600.000 wielerliefhebbers keken uiteindelijk naar de speciale uitvoering van de Ronde van Vlaanderen. “We zijn tevreden. Het was de bedoeling om de mensen iets te bieden in deze sportloze tijden. Er is erg goed samengewerkt en dan kan er ook in korte tijd iets moois neergezet worden”, aldus Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics, die zich realiseert dat de sportarme periode bijdroeg aan het succes. “Er was een grote koers- en sporthonger en dat zal wel geholpen hebben”, geeft hij aan.

Van Den Spiegel ziet toekomst voor het project. “Dit zal de koers niet vervangen, maar hier zit wel iets in”, geeft hij aan. “Op relatief korte termijn moeten we kijken of we iets voor de vrouwelijke rensters kunnen doen. We willen als Flanders Classics tonen dat we ook met vrouwenwielrennen bezig zijn. Later moeten we kijken hoe je een mix kunt vinden tussen deze evenementen en het traditionele wielrennen”, klinkt het. “Het deelnemersveld was gisteren een belangrijke factor voor het succes. We kijken nu naar een geloofwaardig vervolg dat ook kan standhouden in een tijd zonder corona.”

De Ronde tegen Corona

Naast de sportieve Ronde van Vlaanderen, organiseerden HLN en VTM ook De Ronde tegen Corona op zondag 5 april. Een helikopter steeg op voor een zeven uur durende vlucht over Vlaanderen om op die manier zoveel mogelijk mensen met elkaar te verbinden met een boodschap voor elkaar. Een hartverwarmende en unieke manier om kennis te maken met elkaars plek en de mensen die deze plekken samen maken tot wat ze zijn. Bovendien bleek de actie een echte boost voor het gevoel van fierheid en verbondenheid in de verschillende steden, gemeenten en dorpen in Vlaanderen.

Herbeleef de Ronde tegen Corona hier.

De waarde van sportieve topevenementen: een vooruitblik naar het WK Wielrennen 2021

In volle coronacrisis durven we toch al vooruitblikken naar toekomstige sportieve topevenementen en de waarde die zij hebben voor bezoekers, bewoners, ondernemers en plekhouders. Zo heeft EventFlanders – de gespecialiseerde cel die Vlaamse evenementen naar het hoogste niveau tilt en internationale evenementen naar onze contreien haalt – het WK Wielrennen 2021 naar ons land weten te halen. Van 18 september tot en met 26 september 2021 zal de wereldtop van het wielrennen het beste van zichzelf geven op de Vlaamse wegen en kasseien. Hoewel het WK wielrennen natuurlijk draait om de sportieve prestatie van de renners, heeft zo’n topevenement heeft een veel bredere waarde voor een regio, zowel op maatschappelijk, economisch als promotioneel vlak. En dat is wat Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics, op 12 en 13 september tijdens de Reizen naar Morgen-summit in Brugge ter sprake bracht. Tijdens een boeiende workshop gaf hij ons een fascinerende kijk op de impact van de Ronde van Vlaanderen (die zelfs digitaal voor een groot stuk overeind bleef) en de brede (maatschappelijke) doelstellingen gekoppeld aan het WK Wielrennen in 2021.

Tomas Van Den Spiegel aan het woord tijdens de Reizen naar Morgen-summit

Sportieve waarde

Natuurlijk kunnen we niet rond de sportieve waarde van zo’n topevenement zoals het WK wielrennen en ook onze jaarlijkse Ronde van Vlaanderen. Met cijfers zoals 28.000 sportclubs in Vlaamse gemeenten, 16.000 jobs in de sportsector in Vlaanderen en 7 op de 10 Belgen die aan sport doen, is alvast bewezen dat wij sportief bloed hebben. Daarnaast wordt stilletjes gehoopt dat, door het enthousiasme rondom een dergelijk evenement, weer heel wat jongeren zelf op de koersfiets zullen stappen en wie weet, uitgroeien tot een van de kampioenen van morgen.

Mediatieke waarde

Het is vanzelfsprekend dat een internationaal evenement zoals het WK Wielrennen en de Ronde Van Vlaanderen wereldwijd wordt uitgezonden op televisie en een veelbesproken onderwerp is tijdens radioprogramma’s. De koers zal dus niet alleen wielrenners en hun supporters langs alle trekpleisters doorheen Vlaanderen loodsen, maar ook de internationale tv-kijker. De regio Vlaanderen komt zo sterk onder de aandacht.

Maatschappelijke waarde

Vlaanderen is de bakermat van het wielrennen. Wij ademen koers en als daar iets rond georganiseerd wordt, dragen we maar al te graag ons steentje bij. Niet alleen zorgt een zee van toeschouwers (zij het digitaal of virtueel wanneer de echte koers niet kan plaatsvinden) voor een stevige portie sociale cohesie en samenhorigheid, ook de massale hulp van vrijwilligers – denk aan hulpverleners, seingevers en stewards die tijdens zo’n evenement in actie schieten – draagt daartoe bij. Door tal van nevenactiviteiten en samenwerkingen tussen ondernemers en de lokale bevolking, wordt het WK iets dat echt leeft in de community.

“De koers? Die is van ons.”

Economische waarde

Een massa wielrenners, teamleden, supporters, toeschouwers en toevallige passanten. Dat het wielrennen een hoop mensen bij elkaar brengt, staat vast. Al die mensen zullen ook een plaats nodig hebben om te overnachten, zoeken een plek om gezellig een hapje te eten of ’s avonds te klinken op de overwinning van hun favoriet. Het WK zal dus niet alleen de lokale economie van de dorpen waarlangs het parcours loopt een boost geven, maar zelfs ook op nationaal vlak impact hebben op onze economie. Daarnaast creëert zo’n evenement de jobs, waar Vlaanderen ook op lange termijn voordeel uithaalt.

© PatrickVerhoest

Toeristische waarde

Via de verschillende regio’s die dankzij de ritten in de kijker gezet worden, wordt Vlaanderen voor eens en voor altijd op de kaart gezet als internationale fietsbestemming. Daar zal de hotelsector optimaal van kunnen profiteren. Zo kunnen ze op een nagenoeg maximale bezetting rekenen tijdens de wedstrijdperiodes. Door het internationale karakter van dit evenement zal heel de wereld kennismaken met de regio Vlaanderen en zal iedereen kunnen proeven van de Vlaamse wielercultuur. Een meerdaags evenement zorgt tot slot voor bezoekers die voor een langere periode blijven. De kunst bestaat er dan in om hen warm te maken in de toekomst nog eens terug te komen. Zo ontdekken zij Vlaanderen op een meer diepgaande en gevarieerde manier wat een grotere impact heeft. De ‘goesting’ wekken om Vlaanderen te komen ontdekken wanneer het terug mogelijk is, dat is iets wat we ook al in tijden van corona kunnen doen dankzij de digitale initiatieven die in het voorjaar van 2020 in het kader van de Ronde van Vlaanderen plaatsvinden.

Mogelijkheden tot innovatie

Het WK Wielrennen biedt Vlaanderen ook de mogelijkheid om iets terug te geven aan de community. Het is namelijk een ideale opportuniteit om thema’s zoals duurzaamheid en fietsveiligheid in de kijker te zetten, en te zoeken naar manieren om deze topics met elkaar te verbinden. Zo’n evenement geeft ons immers de kans om creatief aan de slag te gaan en die opportuniteit moeten we ten volle (blijven) benutten.

Uitgelichte afbeelding en foto: Beeldendatabank Toerisme Vlaanderen | Flickr
Fotografie Reizen naar Morgen-summit: AF-Fotografie

Deel dit artikel