Interview met Jasmien Beullens, een van de oprichters van Kamping Kontakt.
“Vakantie is volgens ons een basisbehoefte”
Je hoeft geen ervaring te hebben in de toeristische sector, als je maar gemotiveerd bent om een unieke ervaring aan te bieden. Geïnspireerd door voorbeelden als Treck hostel in Gent, BIVAK urban camping en Kamping Kontiki in Antwerpen, bedacht een team van 7 enthousiaste jongeren een pop-up concept op maat van hun stad. Kamping Kontakt wou een duurzaam alternatief bieden om vakantie te beleven, met een minimale impact op het milieu.
“Vakantie kan wat ons betreft op een laagdrempelige, budgetvriendelijke en duurzame manier beleefd worden”, zegt Jasmien Beullens. “Naast onze camping wilden we ook een zomerbar en verschillende activiteiten voor jong en oud aanbieden, om het delen van unieke ervaringen en onverwachte ontmoetingen in een stedelijke context te stimuleren. En dat alles met liefde voor het milieu, geen plastic bekertjes of bestek op onze camping!”
Inclusiviteit was prioritair voor het Kamping Kontakt-team. “We hielden prijzen bewust laag omdat we voor iedereen toegankelijk wilden zijn. Afhankelijk van je budget kon je zelf kiezen of je een bijdrage tussen de € 5 en € 15 deed per volwassene, en tussen € 3 en € 10 per kind. Kinderen tot 3 jaar mochten gratis overnachten op de camping.”

Samen sterk
“In nauwe samenwerking met de stad gingen we op zoek naar een geschikte locatie voor onze stadscamping”, vertelt Jasmien. “Helaas werd de toelating voor onze eerste plek een maand voor de start plots ingetrokken, we hebben alles dus zeer last-minute moeten regelen. Dankzij de hulp van onze vrienden, vrijwilligers en enthousiaste buurtbewoners die een handje toestaken was de eerste editie van Kamping Kontakt een succes.”
Niet alleen de stadsdiensten werden betrokken bij het project, ook lokale bedrijven zetten er mee hun schouders onder. Zo kreeg Kamping Kontakt van een partner uit Bierbeek en van de UCLL hogeschool allerhande materiaal zoals tenten gesponsord. Een financiële bijdrage kwam er via MIJNLEUVEN, een afdeling van de stedelijke jeugddienst, en via het Europese jongerenproject JINT waarbij ze een subsidiedossier indienden.
De lokale link werd ook bewust opgezocht in alle communicatie. “We hebben bij de opening van Kamping Kontakt digitale nieuwsbrieven verstuurd naar alle gemeenschapscentra en cultuurcentra in het Leuvense. Er kwamen jeugdbewegingen op kamp bij ons en ook instellingen voor kinderen met een mentale of fysieke moeilijkheid vonden de weg naar onze pop-up camping”, aldus Jasmien.
Kamperen met aandacht voor buurt en planeet
Kamping Kontakt wou haar ecologische afdruk zo klein mogelijk houden. “We hebben op verschillende vlakken gezocht naar milieuvriendelijke oplossingen. Zo hebben we ecologische droogtoiletten en douches met regenwater geïnstalleerd”, vertelt Jasmien. “Voor onze zomerbar kozen we er bewust voor om te werken met lokale handelaars voor de voedingswaren en drankjes. We werkten met glazen, bekers en servies in plaats van plastic wegwerpbekers en bestek. Ons afval werd gesorteerd in samenwerking met EcoWerf.”
De urban camping werd ook volledig ingericht op een duurzame manier. De bar werd gemaakt van oude verkiezingspanelen en voor de aankleding werd alleen maar tweedehandsmateriaal bij elkaar gezocht. Tafels en stoelen werden door het team opgehaald bij scholen en studentenkringen die de spulletjes konden missen. “We hebben hard gewerkt om van deze eerste editie een succes te maken”, zegt Jasmien. “Kamping Kontakt was een eenmalig project, maar we zijn met onze vzw wel overtuigd om hiermee verder te gaan.” Wordt hopelijk volgende zomer vervolgd!

KAMPING KONTAKT, Tivolistraat 32, 3000 Leuven (aan de ring van Leuven, op de Philipssite).
Een initiatief van: VZW KONTAKT (in april 2019 opgericht), Holsbeeksesteenweg 336, 3010 Kessel-Lo.
Opgericht door: Nele Verduyn (coördinatie), Ana Schultze (communicatie), Jasmien Beullens (samenwerkingen), Ode Van Ussel (evenementen), Jannes Hellemans (horeca), Danny Claes (logistiek) en Thomas Roosen (camping).